SAMU RAATIKAINENMaalauksia 15.4.2004 – 2.5.2004

Scarp no. 1, 2004 (yksityiskohta)
öljy, akryyli, kangas, puu
80 x 81 x 12 cm

"Takana just 12 tuntia pisteytystä ja pyörryttää. Isoin teos tuli valmiiksi ja pystyn vielä liikuttamaan kättäni "

sähköpostiviesti 23.3.2004


Samu Raatikainen (s. 1971) on Lincolnissa Iso-Britanniassa työskentelevä kuvataiteilija, jonka edellinen yksityisnäyttely oli Tampereen taidemuseossa Vuoden nuorena taiteilijana 2003. Kuvataidekriitikko Kari Alatalo on kuvaillut Samu Raatikaisen taidetta seuraavasti:

Kuvataiteilija Samu Raatikaisen maalauskonsepti vaikuttaa yksinkertaiselta. Ensin hän päättää teoksen ulkoisen muodon. Seuraavaksi hän rakentaa maalauspohjan, joka saattaa olla aaltoileva, kaareva, kohoileva, kääntyvä tai se voi muodostua kahdesta eri osasta. Kun kankaalla päällystetty pohja on valmis, siihen sivellään helmiäistä sisältävää akryyliväriä ... Tämän jälkeen taiteilija tekee maalauspohjan pinnan täyteen, katkaistua pensselinvartta käyttäen, samankokoisia ja samalla etäisyydellä toisistaan olevia pyöreitä pisteitä, vahan ja öljyvärin sekoituksella ... Haasteellisena tavoitteena ovat täydelliset pisteet, täydellisessä harmoniassa keskenään. (1.)

Jokaisen yksittäisen maalauksen pisteytykseen kulunut aika ja lopullinen tulos, jonka katsoja voi nähdä, ei ole vain pisteitä, vaan paljon enemmän. Aika, minkä pisteet tarvitsevat tullakseen tehdyiksi, on taiteilijalle matka katuja että mieltä pitkin ... Mitä työhön käytettyjen tuntien aikana tapahtuu jää katsojalle arvoitukseksi. Kuitenkin jokaisella omaa mieltään tarkkailevalla ja tutkivalla on kyky eläytyä mielen toiminnan saloihin, jossa jatkuva sisäinen monologi, karkailevat ajatukset, ajatusmyrskyt tai peilityyneys seuraavat toinen toistaan ns. sulassa sovussa, mutta jotka itse asiassa ovat mielen reaktiivista levottomuutta. (2.)

Raatikainen on pohtinut hetkeä, jolloin hänen maalauksensa syntyvät. Onko syntyhetki silloin kun hän mielessään päätyy tiettyyn ulkoiseen muotoon, maalaussarjan määrälliseen suuruuteen, väreihin ja oletukseen, miltä maalaukset näyttävät jossakin tilassa? Onko pohjan valmistaminen, vai itse pisteytyksen tekeminen ratkaiseva henkilökohtainen elementti, joka synnyttää maalauksen? Vai onko syntyhetki tai valmistumisen hetki silloin, kun maalaukset ovat esillä ja niihin vaikuttavat tilassa ja valaistuksessa tapahtuvat muutokset, jotka ovat havaittavissa myös maalauksissa. (3.)

Samu Raatikaisen taiteessa onkin mielenkiintoista se, missä on teoksen merkitys, sen sisältö? Onko se siinä, kun taiteilija tekee pitkän ajan kuluessa loputtoman määrän pisteitä kankaalle? Vai siinä, kun teos on valmis, se on asetettu näyttelytilaan, katsoja kohtaa sen - ja näkee omalla tavallaan? Ja niin edelleen, voisi pohtimista jatkaa. Yhtä paljon kuin Raatikaisen taiteessa kiehtoo niiden valmistusprosessiin liittyvä käsitteellinen sisältö, ovat ne myös teoksina esteettisiä ja mielikuvia herättäviä.

Nyt esille tulevassa näyttelyssä gallerian etutilassa on esillä teoksia Akin- ja Scarp-sarjoista. Scarp-sarjan teosten muotokieli on saanut vaikutteita suoraan gallerian arkkitehtuurisesta yksityiskohdasta, kattopalkin taitoksesta. Muoto koostuu yhdestä kulmasta ja kahdesta tasosta. Scarp on myös ensimmäinen teossarja taiteilijan tuotannossa, jossa kukin teos sarjan sisällä on muodoltaan erilainen värin pysyessä kauttaaltaan samana. Kahdesta osasta koostuva, 200 x 210 cm kokoinen uusin teos sarjasta Akin on Raatikaisen isoin tähän asti tekemä maalaus. Gallerian käytävämäisen keskitilan täyttävät Loop-sarjan teokset. Näiden epäsymmetristen, vastakkain aseteltujen teosten pyrkimyksenä on muodostaa tilaan suuntaa antavia liikevoimia: toiset niistä vievät mukanaan, toiset tulevat vastaan.

Rauli Heino

(1.) Alatalo, Kari: "Oikeita pisteen paikkoja etsimässä" teoksessa Vuoden nuori taiteilija 1984-2004, Tampereen taidemuseon julkaisuja 116, Hämeenlinna, 2004, s. 156
(2.) Alatalo, Kari: "Mies, tikku ja piste" näyttelyluettelossa Samu Raatikainen Vuoden nuori taiteilija 2003, Tampereen taidemuseon julkaisuja 111, Hämeelinna, 2003, s. 13-14
(3.) Ibid., s. 15

 

 
  • raatikainen/akin_no1

    Akin no. 1, 2004
    öljy, akryyli, kangas, puu
    200 x 210 x 15 cm

  • raatikainen/akin_no1_detail

    Akin no. 1, 2004 (yksityiskohta)
    öljy, akryyli, kangas, puu
    200 x 210 x 15 cm

  • raatikainen/loop_no12

    Loop no. 1-2, 2002
    öljy, akryyli, kangas, puu
    á 100 x 180 x 14 cm

  • raatikainen/loop_no4

    Loop no. 4 / Sarja 1, 2004
    öljy, akryyli, kangas, puu
    100 x 180 x 14 cm

  • raatikainen/scarp_no1-3

    Scarp no. 1-3, 2004
    öljy, akryyli, kangas, puu
    á 80 x 81 x 12 cm

  • raatikainen/scarp_no1-jpg---Taiteil.txt

    Scarp no. 1, 2004
    öljy, akryyli, kangas, puu
    80 x 81 x 12 cm

  • raatikainen/scarp_no1_detail

    Scarp no. 1, 2004 (yksityiskohta)
    öljy, akryyli, kangas, puu
    80 x 81 x 12 cm

 
 
 
 
 
top