JARMO MÄKILÄSuden hetki 11.9.2010 – 10.10.2010

Kärpästen herra, 2010
öljy kankaalle
203 x 151 cm
Kuvataiteilija Jarmo Mäkilän teokset ovat omaelämänkerrallisia, oman kokemusmaailman ja omien tunteiden tutkielmia, käsitellen asioita samalla kuitenkin myös yleisellä tasolla. Hän tarkastelee teoksissaan omaa menneisyyttään, lapsuuttaan, joka heijastuu nykyisyyteen. Tämä menneisyys ei kuitenkaan kosketa vain häntä, vaan kaikkia, ja erityisesti hänen oman sukupolvensa miehiä. Mäkilä sanoo, että "lapsuudesta löytää avaimen siihen, millainen on tänään".

Mäkilän aiheena toistuu teoksesta toiseen poikajoukot ja heidän tekemisensä, taiteilijan kasvuvuodet. Pojat ovat toistensa klooneja, kuin pikkupojan arkkityyppejä. He suorittavat metsän siimeksessä salaisia, usein julmia riittejään rummutuksen tahdissa, vannovat valoja ja uhraavat eläimiä, jotka saavat kuin sijaiskärsijän roolin. Pojat määrittävät miehuuttaan perinteisten miehille annettujen roolien ja isiltä pojille siirtyvien miehen mallien jalanjäljissä. Taiteilijan kouluvuosien luokkahuonetta kuvaavassa maalauksessa kansakunnan menneet presidentit katsovat seinältä muotokuvissaan tulevia kansalaisiaan, kuin isät poikiaan. Yksi pojista on nurkassa häpeämässä.

Taiteilijan lapsuuden koti, sodan jälkeinen rintamamiestalo on kuvattu maalauksissa taustalla tai se on pienoismallina esillä näyttelytilassa. Lapset kasvavat vanhempien sotavuosien taakan varjossa. Kuvat kertovat vaiettua suomalaisuuden tarinaa. Tilateoksessa "Seittien linna" näyttelyssä kävijä voi katsoa sisälle tällaiseen taloon, jonka raunioissa menneisyyden haamut liikkuvat edelleen läsnä olevina, mutta näkymättöminä.

Harkituilla kuvallisilla keinoilla, kuten samanlaisten, univormuihin puettujen poikien toistolla, Mäkilä luo kuviinsa vaikuttavan tunnelman. Maalausten metsämaiseman kauneus jo itsessään, mutta erityisesti ristiriitaisesti yhdistettynä aihemaailman kovuuteen koskettaa katsojaa.

Mäkilän maalausten sisältö tiivistyy hänen äskettäisestä Berliinin näyttelystään "Lasten ristiretki" Galerie Michael Schultzissa kirjoitetuissa otteissa: "Mäkilä tuo esiin miehisen sosiaalistuminen traumaattisia kipupisteitä, joissa väkivalta ja dominointi ovat maskuliinisuuden merkkejä. Maalausten brutaalisuuden kannalta hänen mestarillinen maalaustekniikkansa on kuitenkin lähes paradoksaalista" (Laila Niklaus: TIP BERLIN). "Tapa, jolla Mäkilän Kadonneet pojat riehuvat laumana metsässä, heijastelee yhteiskuntamme ongelmallista miehistä kuvastoa tarkkuudella, joka aiheuttaa kylmiä väreitä katsojan selkärankaan." (Christopher Tannert: näyttelyluettelo)

Rauli Heino

 
  • makila2010/JARMO_MAKILA_MIEHUUSKOE_2010

    Miehuuskoe, 2010
    öljy kankaalle
    151 x 203 cm

  • makila2010/JARMO_MAKILA_KOULUN_KOPLA_2010

    Koulun kopla, 2010
    öljy kankaalle
    196 x 267 cm

  • makila2010/JARMO_MAKILA_LEIKIN_LOPPU_2010

    Leikin loppu, 2010
    öljy kankaalle
    151 x 203 cm

  • makila2010/JARMO_MAKILA_SUDENHETKI_2010

    Sudenhetki, 2010
    öljy kankaalle
    151 x 203 cm

  • makila2010/Seittien-linna--detalji-Jarmo-Mkil

    Seittien linna (yksityiskohta installaatiosta), 2010
    sekatekniikka

  • makila2010/Seittien-linna--Jarmo-Mkil

    Seittien linna (yksityiskohta installaatiosta), 2010
    sekatekniikka

 
 
 
 
 
top