KIMMO SARJEAvantgarden dialektiikka - montaaseja 15.11.2025 – 14.12.2025
Politiikka ja ideologia ovat osa taiteellista mielikuvitustani. Erityisesti Neuvostoliitto ja Venäjä ovat olleet kiinnostukseni kohteita jo yli puolen vuosisadan ajan ja yksi taiteeni teemoja sitten ensimmäisen näyttelyni. Suuret poliittiset murrokset ja jännitteet kuten kilpavarustelu, Neuvostoliiton romahdus tai sota Ukrainassa herättävät taiteelliseen, moraaliseen ja älylliseen arvioon.
Edellisessä
näyttelyssäni, Venäjä, Venäjä, Venäjä Galleria Halmetojassa (31.1.–23.2.2025),
tarkastelin pysähtyneisyyden ajan Neuvostoliittoa ja sen avautumista
perestroikassa rinnan Putinin johtaman sulkeutuvan Venäjän ja hyökkäyssodan
varjossa elävän Ukrainan kanssa. Osin takautuvan näyttelyni vanhimmat teokset
olivat vuodelta 1984.
Avantgarden
dialektiikka jatkaa edellisen
näyttelyni teemoja, ja esillä on sekä uusia että vuosien takaisia montaaseja. Avantgarden,
etujoukon, merkitykset taiteessa, politiikassa ja sodassa ovat kysymyksiä, joita
peilaan Neuvostoliiton historiaan ja Venäjän nykypäivän imperialismiin myös Putinin
euraasialaista käännettä puntaroiden. Pyhän Yrjön nauhan oranssimusta raidoitus
– sodan ja nationalismin symboli – hallitsee säleikön tavoin imperiumin
poliittista maisemaa.
Montaaseissani,
jotka ovat valokuvia, pigmenttivedoksia, kollaaseja ja elokuvia, Malevitshin
filosofinen taide – suprematismi – rinnastuu Lenin-kulttiin ja oppiin
kommunistisesta puolueesta etujoukkona. Myös ortodoksinen teologia ikonitaiteineen
häämöttää taustalla.
Suomalainen
edesmennyt marxilainen filosofi Pertti "Lande" Lindfors (1927–2007) tulkitsee
1990-luvulla taltioiduissa performansseissaan Stalinin päiväkäskyn, jonka
diktaattori antoi Berliinin antautuessa 2.5.1945. Lindforsin esitykset ovat lähtökohta
elokuvaohjaaja Kimmo Koskelan ja minun lyhytelokuvaan (1995–2025) sodan ja
avantgarden dialektiikasta.
Pienoisooppera Avantgarden
kaiho, jonka on säveltänyt ja esittää muusikko Juha Haanperä, on toinen
Koskelan ja minun videoteos (1998–2025). Esityksen libretto perustuu katkelmiin
Malevitshin Leninin-kulttia arvioivasta esseestä 1924. Fragmentit ovat myös
suomesta englannin kieleen päivitetyn Dialectic of Avant-garde
-montaasisarjani (1989–2025) kirjallinen elementti.
Kimmo Sarje
Kuvataiteilija, estetiikan dosentti, kriitikko ja kuraattori Kimmo Sarje on toiminut taiteilijana vuodesta 1984. Taiteessaan hän on suuntautunut modernismin ja sosialismin kysymyksiin montaasin keinoin dekonstruktion hengessä. Hänen teoksiaan sisältyy muun muassa Nykytaiteen museo Kiasman, Helsingin taidemuseo HAMin, Amos Rex museon, Espoon Modernin taiteen museo EMMAn, Porin taidemuseon, Oulun taidemuseon, Heinon taidesäätiön, Suomen valtion, Jenny ja Antti Wihurin rahaston kokoelmiin, kuin myös Pekka Halosen ja muihin yksityisiin kokoelmiin.