KIMMO SARJEAvantgarden dialektiikka - montaaseja 15.11.2025 – 14.12.2025

Politiikka ja ideologia ovat osa taiteellista mielikuvitustani. Erityisesti Neuvostoliitto ja Venäjä ovat olleet kiinnostukseni kohteita jo yli puolen vuosisadan ajan ja yksi taiteeni teemoja sitten ensimmäisen näyttelyni. Suuret poliittiset murrokset ja jännitteet kuten kilpavarustelu, Neuvostoliiton romahdus tai sota Ukrainassa herättävät taiteelliseen, moraaliseen ja älylliseen arvioon.

Edellisessä näyttelyssäni, Venäjä, Venäjä, Venäjä Galleria Halmetojassa (31.1.–23.2.2025), tarkastelin pysähtyneisyyden ajan Neuvostoliittoa ja sen avautumista perestroikassa rinnan Putinin johtaman sulkeutuvan Venäjän ja hyökkäyssodan varjossa elävän Ukrainan kanssa. Osin takautuvan näyttelyni vanhimmat teokset olivat vuodelta 1984.

Avantgarden dialektiikka jatkaa edellisen näyttelyni teemoja, ja esillä on sekä uusia että vuosien takaisia montaaseja. Avantgarden, etujoukon, merkitykset taiteessa, politiikassa ja sodassa ovat kysymyksiä, joita peilaan Neuvostoliiton historiaan ja Venäjän nykypäivän imperialismiin myös Putinin euraasialaista käännettä puntaroiden. Pyhän Yrjön nauhan oranssimusta raidoitus – sodan ja nationalismin symboli – hallitsee säleikön tavoin imperiumin poliittista maisemaa.

Montaaseissani, jotka ovat valokuvia, pigmenttivedoksia, kollaaseja ja elokuvia, Malevitshin filosofinen taide – suprematismi – rinnastuu Lenin-kulttiin ja oppiin kommunistisesta puolueesta etujoukkona. Myös ortodoksinen teologia ikonitaiteineen häämöttää taustalla.

Suomalainen edesmennyt marxilainen filosofi Pertti "Lande" Lindfors (1927–2007) tulkitsee 1990-luvulla taltioiduissa performansseissaan Stalinin päiväkäskyn, jonka diktaattori antoi Berliinin antautuessa 2.5.1945. Lindforsin esitykset ovat lähtökohta elokuvaohjaaja Kimmo Koskelan ja minun lyhytelokuvaan (1995–2025) sodan ja avantgarden dialektiikasta.

Pienoisooppera Avantgarden kaiho, jonka on säveltänyt ja esittää muusikko Juha Haanperä, on toinen Koskelan ja minun videoteos (1998–2025). Esityksen libretto perustuu katkelmiin Malevitshin Leninin-kulttia arvioivasta esseestä 1924. Fragmentit ovat myös suomesta englannin kieleen päivitetyn Dialectic of Avant-garde -montaasisarjani (1989–2025) kirjallinen elementti.

Kimmo Sarje

Kuvataiteilija, estetiikan dosentti, kriitikko ja kuraattori Kimmo Sarje on toiminut taiteilijana vuodesta 1984. Taiteessaan hän on suuntautunut modernismin ja sosialismin kysymyksiin montaasin keinoin dekonstruktion hengessä. Hänen teoksiaan sisältyy muun muassa Nykytaiteen museo Kiasman, Helsingin taidemuseo HAMin, Amos Rex museon, Espoon Modernin taiteen museo EMMAn, Porin taidemuseon, Oulun taidemuseon, Heinon taidesäätiön, Suomen valtion, Jenny ja Antti Wihurin rahaston kokoelmiin, kuin myös Pekka Halosen ja muihin yksityisiin kokoelmiin.

 
 
 
 
 
top