AXEL ANTASStories make worlds / Worlds make stories 23.11.2019 – 22.12.2019
Axel Antasin näyttelyn installaatio ja valokuvat ovat täynnä ajan ja merkitysten kerrostumia. Antas lähestyy teoksissaan luontoa käsitteellisesti ja filosofisesti. Hän tarkastelee sitä, kuinka materiaalien, taiteellisten tekniikoiden, muotojen ja näiden yhdistelmien kirjon kautta voitaisiin ymmärtää luontoa ja maailmaa ympärillämme.
Lost
to sight
(2019) on sarja valokuvia pienistä valkoisista veistoksista, joissa linnut
istuvat ihmisten kämmenten päällä. Toiset kämmenistä ovat nyrkkiin suljettuja,
toiset avoimia. Käsillä lepäävät linnut kuten Poo-uli ja Rubiinityranni ovat
esimerkkejä sukupuuttoon kuolleista lajeista. Vaikka valokuvat ovat yksivärisiä
ja pelkistettyjä ja vaikka veistosten varjot ovat ainoita tilan merkitsijöitä,
koostuu kuvatila yhdistelmistä, joissa useat eri materiaalisuuden versiot,
tekniikat ja sisällöt ovat läsnä yhtä aikaa. Kuvatilan materiaalisuus tulee
esiin perinteisen, kipsistä valetun käden ja digitaalisen, luonnokseen tai
kuvaan perustuvan linnun 3D-tulosteen välisessä veistoksellisessa
sommitelmassa.
Antas
muuntaa materiaalit, analogiset ja digitaaliset tekniikat, muodot ja sisällöt
toistensa kautta toisiksi korostaakseen taiteen prosessinomaista ymmärtämistä
hierarkkisen sijasta. Walter Benjamin kirjoittaa teoksessaan ”Kääntäjän
tehtävä” (1923), että käännös koskettelee alkuperäistä vain kaukaisesti
kääntäjän ikään kuin vapauttaessa alkuperäisen uutta luodessaan. Antas ei
korosta teoksissaan autenttisuutta, vaan kuten Benjamin, hän ylittää
alkuperäisen ja kopion, autonomisen ja relatiivisen sekä toden ja epätoden
dikotomiat. Antasin näyttelyssä ei ole alkuperäisiä tai oikeita versiota kuten
sukupuuttoon kuolleiden lintujen kuvissa ei voida määritellä syitä heidän
kohtalolleen tai kysyä, mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Antasin idea luoda
uusia versioita on digitaalisen - loputtomasti kiertävän ja muuntuvan –
immateriaalisen informaation ydinajatuksia. Antas tulkitsee tätä
hienovaraisesti uudelleen kiinnittäen huomiomme fyysisen ja immateriaalisen
maailman väliseen kuiluun ja empiiriseen kokemukseemme siitä.
Antasin Study
of a tree (2019) on 3.6 x 3.6 metrin kokoinen ympäri käveltävä
installaatio. Tila, johon installaatio on asetettu, on hämärämpi kuin vaaleiden
Lost to sight-sarjan (2019) valokuvien tila. Kohdistettu valaistus tuo
alustan päällä makaavat ja seisovat puunrungot korostetusti esiin.
Tummanharmaasta materiaalista valetut puunrungon fragmentit ovat eri kokoisia
suurimman ollessa korkeudeltaan 2,4 metriä. Runkojen yksivärisyys ja
valutekniikka tuovat tarkasti esiin niiden jokaisen pienen yksityiskohdan,
halkeaman ja epäsäännöllisyyden. Seinällä olevissa mustaharmaissa Fragments-sarjan
(2019) valokuvissa on sama vaikutelma.
Nekin ovat kuin arkeologisia puun runkojen löydöksiä. Valokuvien
rinnalla installaatio on vain yksi versio puusta luomisprosessin kulkiessa
erilaisten materiaalien, tekniikoiden ja muotojen kerrostumien läpi.
Antasin teokset
paljastavat itsensä katsojalle ajan kuluessa. Hänen taiteeellinen metodinsa on
asteittainen, aivan kuin hän haluaisi muistuttaa meitä siitä, että meidän
täytyy käyttää aikaa oppiaksemme ja kehittääksemme uusia ja hienovaraisempia
tapoja olla vuorovaikutuksessa luonnon kanssa. Antas korostaa meditatiivista
prosessia taiteen tuottamisessa ja vastaanottamisessa. Siksi hänen näyttelynsä
todellinen tarkastelukohde on luonnon fenomenologinen kokeminen sekä se, kuinka
maailmaa ympärillämme voitaisiin tämän kokemuksen kautta ymmärtää.
Charlotte Præstegaard Schwartz
FT, taidehistorioitsija ja tutkija, Statens Museum for Kunst, Tanska