ANTTI OIKARINENNäyttely 18.10.2014 – 16.11.2014
ANTTI OIKARINEN
Kuvanveistäjä
Antti Oikarisen (s.1974) teokset ovat aina herättäneet katsojassa kysymyksen: mitä
tämä on? Itseltään taiteilija kysyy aina teosta tehdessään: mikä tämä on?
Katsojan saama vastaus ei ole ollut suora. Hän on joutunut miettimään, mistä
teoksissa on kyse.
Uransa alussa Antti Oikarinen esitti näyttelyissään teoksia, jotka pohjautuivat tieteen ilmiöihin. Sitten hän halusi alkaa katsoa yhä enemmän taiteen sisään, asioihin, jotka ilmenevät käsitteinä. Hänen edellinen näyttelynsä oli kuin taiteilijan työhuone galleriaan siirrettynä: maalin tuhrimia tikkaita, harja ja rikkakihveli täynnä kuivunutta maalia, maalarinteippiä, pakkauslaatikoita, työkaluja, jatkojohtoja, maalipurkkeja ja siveltimiä sekä muutama veistosjalusta ja seinään nojaava kangas. Siis mitä?
"Missä
on näyttely?" oli katsojan ensimmäinen kysymys hänen
astuessaan näyttelytilaan, jossa näytti olevan ripustus kesken. Sitten hän
ajatteli, että maalarinteippirulla oli ready-made, joka oli saanut taiteen
auran, kun se oli tuotu näyttelytilaan. Mutta kaikki ei ollut vielä tässä.
Suurimman yllätyksen saivat aikaan ready-madeiksi luullut maalarinteippirullat:
ne eivät olleetkaan ready-madeja. Ne olivat veistoksia, jotka esittivät
ready-madeja.
Antti
Oikarisen uusimmat teokset vievät näitä ajatuksia astetta pidemmälle. Taas
katsojat saavat hieroa silmiään. Näyttelyä valmistellessaan Oikarinen on
astunut kuvitteellisen taiteilijan rooliin ja luonut näyttelyn teoksista, jotka
eivät ole ikään kuin hänen omiaan. Kuvitteellinen taiteilija on kasannut kokoon
veistoksia kaikista mahdollisista materiaaleista, mitä roskalavoilta voisi
löytyä tai työhuoneella käteen sattua. Teokset toimivat omana esteettisenä
kokonaisuutenaan - kuin sarjana tietyn taiteellisen logiikan ja intuition
varassa tehtyjä veistoksellisia taidetekoja. Näköistaideteokset toimivat
kuitenkin vain välikappaleina sille, mitä Oikarinen haluaa oikeasti
näyttelyllään sanoa. Ja sen katsoja saa
tietää vasta oivallettuaan kuinka taiteilija näillä teoksillaan häntä
harhauttaa.
Antti
Oikarisen näyttelyn teoksista ei pitäisi paljastaa liikaa, taiteilija kun
haluaisi vetää maton katsojan jalkojen alta. Mutta koska vaarana on suuren
luokan taidehuijaus, pelko siitä, että katsoja kävelee läpi näyttelyn luullen
näkevänsä jonkin toisen taiteilijan kuin Antti Oikarisen näyttelyn, niin
teoksista on kerrottava lisää. Näyttely koostuu koivusta tehdyistä ja maaleilla
maalatuista veistoksista, vaikka ne esittävätkin hämmästyttävän todenmukaisesti
esimerkiksi lastulevystä, pahvista, rimoista ja liimapuristimista kokoon
kasattuja veistoksia. Petoksen huomattuaan katsojalle käy selväksi, että
näyttelyn aihe ei olekaan veistokset itsessään, vaan kysymys siitä, mitä taide
on ja miten se nähdään. Tai tarkemmin: minkälainen objekti veistos on?
Oikarinen on kiinnostunut kuvaamiseen ja esittämiseen liittyvästä
problematiikasta. Sitä hän pyrkii tutkimaan näyttelyssään, jonka nimi on
Näyttely.
Antti
Oikarisen teoksissa on kyse taiteen sisällä tapahtuvista teoista ja sitä kautta
sen kysymyksen esittämisestä, mikä taiteen piirissä on mahdollista. Hänen teoksensa
vastaavat kysymykseen: mitä on olla järkevä taiteen maailmassa? Jotta hän
pystyisi vastaamaan tähän kysymykseen, täytyy hänen taiteensa olla järjetöntä,
sen täytyy horjuttaa katsojan todellisuudentajua. Tämä ajatuksellinen ristivääntö
on hänen teostensa ydin. Hämäystaktiikka toimii.
Rauli Heino