AXEL ANTASNatural High Frequency 19.4.2014 – 18.5.2014
Axel Antas ja valokuvan näkymättömät tekijät
Lontoossa vuodesta 1997 asunut Axel Antas (s. 1976) muutti vuoden 2013 alussa Villa Snäcksundin residenssiin Tammisaareen. Galleria Heinon näyttelyssä on esillä Snäcksundissa syntyneitä uusia teoksia. Natural High Frequency jatkaa Antasille tuttua maisema-teemaa. Mukana on merinäkymiä, avohakattuja metsiä yksinäisine puineen ja kuvia vanhan metsän sisältä.
Monuments for the Unseen -sarjan valokuvat saavat katseen epäilemään nähtyä. Kelmeän vaaleanvihreän, valkoisen ja sinisen sävyisten teknisten väripintojen läpi kuultaa tyyni meri, jonka tunnistamme aavistuksenomaisesta kuvan keskeltä erottuvasta horisonttiviivasta. Huomio kiinnittyy kuitenkin merta enemmän veteen sijoitettuun rakenteeseen, eräänlaiseen muotoon, joka näyttää sekä tutulta että oudolta. Shaped Views koostuu parillisista mustavalkokuvista. Vierekkäin asetetut kuvat näyttävät melkein identtisiltä, mutta tarkentunut katse huomaa eron. Kuvaparien vasemmassa kuvassa puiden asentoa on hetkellisesti taiteilijan toimesta muutettu ja toisessa tämä pingotettu puu on "vapautettu" omaan luonnolliseen asentoonsa. Study on Echoes -sarjan piirrokset palautuvat tekijän metsäkävelyihin, joilla hän on kuvannut näkymiä mukanaan kantamansa lasinpalan läpi. Lasi synnyttää kuvattuun maisemaan heijastuksia. Ympäristön katselu lasin kautta viittaa Clauden lasi -perintöön jonkinlaisena valokuvan "luonnollisena" esimuotona. Vielä suoremmin se tuo mieleen Gerhard Richterin metodin irrottaa kuva suorasta viittaussuhteesta kohteeseen muun muassa heijastavan lasin avulla. Myöhemmin työhuoneella Antas on tehnyt lasin läpi valokuvatuista näkymistä piirroksia. Heijastuksesta syntyneestä kaksoiskuvasta johtuen epämääräiseksi muuttuneissa lyijykynäpiirroksissa kuvan kuvallisuus korostuu kuvatun kohteen kustannuksella.
Näyttely Natural High Frequency tarttuu nykyvalokuvataiteen keskeisiin teemoihin, myös niissä sarjoissa, joiden lopputulokset näemme näyttelyssä piirroksina tai liikkuvana kuvana. Antas työstää nykyvalokuvan erityiskysymyksiä, kuten valokuvan mahdollista mediumia, tekijyyttä, ajallisuutta, sekä (valo)kuvan suhdetta kohteeseen ja katsojaan. Valokuvan kohteesta ja välineestä on tullut akuutteja kysymyksiä digitaalisten teknologioiden vallatessa yhä syvemmin valokuvan kenttää. Digitalisaatio on kääntänyt valokuvan käsittelemään uudelleen myös omaa protohistoriaansa, jopa niin vakavasti, että voidaan puhua valokuvan luontosuhteen rehabilitoinnista. Antasin kuvissa tekijän tulkinta on kuitenkin läsnä sekä kohteessa, joita hän on muuttanut teostaan varten, että toteutuneessa kuvassa.
Vaikka luonto — tai ainakin luontokäsitys — on muuttunut, tapahtuu ympärillämme samoja luonnonilmiöitä kuin 1800-luvun alussa. Näyttelyn nimi Natural High Frequency viittaa meitä ympäröivään näkymättömään ja kuulumattomaan äänitaajuuteen. Elämme maailmassa, jossa näkyvän lisäksi on asioita, joita emme näe tai aisti, mutta jotka vaikuttavat siihen millaisena maailma meille näyttäytyy. Se, miten näkymätön kulkeutuu kuvaan, on kulttuuria ja tässä mielessä Antasin kuvat kertovat aivan toisenlaista tarinaa kuin 1800-luvun alun "luonnon kirjoitukseksi" tulkitut valokuvat.
Hanna Johansson
Näyttelyn yhteydessä julkaistaan kirja Natural High Frequency, joka esittelee Antasin tuotantoa vuosilta 2001−2014. Kirjan artikkelit ovat kirjoittaneet Martin Herbert, Hanna Johansson ja Bettina Klein.
Taiteilijan kiitokset: Pro Artibus, Svenska Kulturfonden, Taiteen edistämiskeskus, Finlandssvenskt filmcentrum, Martin Herbert, Bettina Klein, Hanna Johansson, Christer Nikander, Karl-Johan Karlsson, Galleria Heino.