ALVAR GULLICHSENMaalauksia 7.1.2012 – 29.1.2012
LAULAVASSA AVARUUDESSA
Art is creating an identity Big enough for everyone to share
-Frank
Stella
Pitkällä
aikavälillä taiteessa, ajankohtaisten diskurssien takana, kiehtoo kai eniten ainutkertaisuus
luovan Taiteilijan visiossa. Ja täsmällisemmin; se, miten hän antaa muodon tärkeimmille
oivalluksilleen kehitystiellään auttaen siten meitä kanssakulkijoita. Lyhyessä nykyhetkessä
tulee luovia viisaasti.
Eräs
luovuuden mitta on se, kuinka monta kertaa taiteilija pystyy uusiutumaan. Viime
aikoina meillä on ollut useita ainutlaatuisia mahdollisuuksia - joista osa
tässä galleriassa - pohtia merkittävien kotimaisten taiteilijoiden laajoja,
vaikuttavan syvällisiä ja voimakkaita näyttelyitä. Vahvoja esiintuloja, jotka
ovat hämmästyttäneet meidät. "Slå dem med häpnad" (lyödään ne heepnaadilla) oli
Alvar Aallon ja Maire Gullichsenin ystävien iskulause kulttuuritoiminnalle: on
näytettävä niille, jotka eivät ymmärrä, miten paljon fantastisia asioita
tapahtuu nykytaiteessa, jo täällä kotikentällä…
Tässä
tulee nyt Alvar Gullichsen (s. 1961) uudella kokoelmalla visionaarisia kuvia,
jotka - vielä kerran - hämmästyttävät meidät. Ensimmäisen kerran niin kävi
taiteilijan tehdessä läpimurtonsa riehakkaalla visiolla Pärre Bonkista ja tämän
Bisnesmaailmasta; levätköön rauhassa. Yritys pysyi kyllä pystyssä pitkän aikaa
ja tarjosi monia muutoksia, ennen kuin tekijän mielenkiinto sammui. *)
Yrityksestä
luopuminen synnytti kuitenkin uuden vision - täysin toisenlaisen, tuloksena kohtaamisesta
afrikkalaisen kulttuurin kanssa melko pitkän oleskelun aikana Villa Karossa,
Beninissä. Muistan yhä miten vahva - VAHVA, sillä niin odottamaton, iskevä - ja hämmentävä kokemus Gullichsenin uudesta
näyttelystä 2003 oli, niin latautunut pienine kuvineen täynnä tummana kuhisevaa
viidakkokieltä. Kiehtova, mutta ei niinkään helppo seurata. Kuten usein
samankaltaisissa visioissa (katso C. G. Jungin symbolimaailma), kuvat
sisältävät muotoja, symboleja ja rakenteita, jotka tuntuvat täysin
yleismaailmallisilta.
Se, mikä
oli alkanut omakohtaisena leikittelynä, oli muuttunut todeksi, syvällisiksi
visioiksi toisesta maailmasta. "Mitä on tapahtunut?", ajattelin silloin, niin
kuin usein, kun joku tai jokin "tuttu" odottamatta ilmentää olevaisuuden toista
puolta…
Taiteilija
oli edelleen avartanut ja syventänyt elämänopintojaan tutkimalla muita
kulttuureita kuin modernia länsimaista, eurooppakeskeistä sivilisaatiotamme -
vaihtoehtoisia maailmankatsomuksia, jotka 1960-luvulla löivät itsensä läpi
hippiliikkeen ansiosta, psykedeelistä kulttuuria, transpersoonallista
psykologiaa, etnomusiikkia jne. Psykoaktiivisten aineiden avulla
koetuista elämyksistä ja erilaisista tekniikoista tajunnan laajentamiseksi tuli
osa uutta yleissivistystä vaihtoehtoliikkeissä Euroopassa ja USA:ssa. Suuntaus
jatkoi kasvuaan Carlos Castanedasin meksikolaisen shamaanin oppeja käsittelevien
kulttikirjojen välityksellä ja legaalistui Aldous Huxleyn julkaistua kirjansa "Doors
of Perception". Suomessa saimme suoran kosketuksen tähän rinnakkaismaailmaan
Pablo Amaringon maalausten välityksellä, jotka ilmensivät ayahuascan
vaikutuksen alaisena koettuja elämyksiä.
Myös
luonnonkansojen pukujen ja tekstiilien kuviot ja symbolit alkoivat yhtäkkiä
kiinnostaa moderneja taiteilijoita visuaalisen kielensä väkevyydellä. Kansanperinteen
taustalla oli syvällisiä oivalluksia.
Alvar
Gullichsenhan varttui kulttuuripiirissä, jossa moderni kuvataide oli olennainen
osa kommunikaatiota ja itse miljöötä. Myös Légerin ja poptaiteen muodot ja
rytmit kummittelivat pitkään Bonkin visioissa, vuorotellen muun muassa Robert
Crumbin maailmasta peräisin olevien ainesten kanssa.
Kun
taiteilija nyt taas saapuu, kolmannessa aallossa, uusine maalauksineen, meille
esitetään modernismin ja shamanismin synteesi, joka kiteyttää taiteilijan
tähänastiset pyrkimykset sekä useita ajan suuntauksia. Uudet maalaukset
paljastavat myös vaikutteita kahdesta Gullichsenille tärkeästä luovuuden
lähteestä: musiikista ja arkkitehtuurista. Ja "arkkitehtuuri on pysähtynyttä
musiikkia", kuten joku on sanonut, mahdollisesti Steiner tai kenties Kandinsky.
Gullichsenin
visiota kannattaa pohtia pitempään. Kokoelma, jonka hän esittelee, on avoimen
selkeä ja eheä. - Taiteessa ja henkisten traditioiden symbolistisissa
esityksissä ylipäätään - on nimittäin melko paljon "itsestään selviä"
kertomuksia, jotka paljastavat todellisen merkityksensä "kun aika on kypsä",
ts. vastaanottajat ovat valmiita elämystä varten. Muotokieli on eräänlainen
suojapuku - ymmärtämättömyyttä tai vihamielisiä tulkintoja vastaan. Symbolikieli
on muunnettu suojaksi ahdistusta herättäviä voimia ja oivalluksia vastaan sen henkisen
kehityksen tiellä, josta luova taiteilija on todisteena.
Väkevimmin
taiteilijan nykyinen visio ilmenee ehkä mahtavassa maalauksessa "Världsalltets
sång" (Maailmankaikkeuden
laulu). Tässä koko avaruus värähtelee eräänlaisen galaksien välisen universaalisen
laulun mukana, jatkoa Victor Vasarelyn mahtavalle visiolle. Se tuo mieleen myös
Birger Carlstedtin visionaarisen sisustuksen Le Chat Doré -kahvilaan, mikäli muistatte
sen…
Jo nyt
maalaus näyttää klassikolta aikamme taiteessa - siihen otaksuttavasti palataan
vielä monta kertaa, kun uusia lukuja kirjoitetaan siihen, mitä hieman
mahtipontisesti voisi kutsua maamme henkiseksi kehityshistoriaksi…
Mutta
mitä on kehitys? Mihin nämä kaikki uusiutumiset johtavat, joita Taide
jatkuvasti ilmentää? Mahdollisesti
tähän: saapua kotiin oman laulunsa luokse maailmankaikkeudessa…
Tuntuu
tärkeältä tutustua Alvar Gullichsenin elämyksiin ja oivalluksiin hänen taiteensa
kehitystiellä. Odotamme jatkoa:
Keep
the Issues Alive! Pidä Aiheet Hengissä! Kuten The Fugs intomielisesti
skandeerasi New Yorkin viidakoissa 1960-luvulla.
J.O. Mallander
*) Bonk kummittelee näyttelyllä Porvoon Taidetehtaalla kesällä 2012 (toim. huomautus)
Ensimmäisessä yksityisnäyttelyssään Galleria
Heinossa Alvar Gullichsen (s.1961) esittelee uusia maalauksia, joiden aiheina
ovat abstraktit, geometriset sommitelmat ja kuviot.
Alvar Gullichsen valmistui Kuvataideakatemian
maalauslinjalta vuonna 1988 ja vietti ylimääräisen vuoden kuvanveistossa. Hän
tuli tunnetuksi 1980- ja 90-luvuilla kuvitteellisesta Bonk Business
Inc.-yrityksestä ja sarjakuvamaisista maalauksistaan. Gullichsenin tunnetuin
julkinen teos on Turkuun sijoitettu lasikuituveistos Posankka. 1990-luvun
lopussa Gullichsen liittyi ROR-taiteilijaryhmään, jonka kanssa hän osallistui
UTOPIA-näyttelyn toteutukseen. Stipendiaattivierailu kulttuurikeskus Villa
Karossa, Beninissä, Länsiafrikassa vuonna 2002 mullisti Gullichsenin
taiteellisen prosessin tuloksena laaja sarja expressiivisiä, maisemallisia
maalauksia, jotka asteittain ovat kulkeneet kohti non-figuratiivistä, ja joissa
on vaikutteita alkuperäiskansojen kulttuureista, modernismistä ja
arkkitehtuurista.
Näyttelyä on tukenut Sigurd Frosteruksen säätiö. Näyttelyn toteutuksessä on avustanut Klaus Nyqvist.