GROUP SHOW 5.8.2017 – 3.9.2017
På Galleria Heinos samutställning visas verk av galleriets etablerade, men också av nya konstnärer som ännu inte haft en separatutställning i galleriet.
Mediekonstnär och regissör Jan Ijäs (f. 1975) verk Le Radeau de la Méduse, 2017 likställer skeppsvrak av afrikanska flyktingar som landat på den italienska ön Lampedusa med Théodore Géricault´s målning Medusas flotte, 1818-1819, som hänger i Louvren. Målningen skildrar ett verkligt skeppsbrott från 1816 då skeppet Méduse som transporterade statsanställda administrativ personal från Frankrike till kolonierna havererade. Passagerarna lyckades rädda sig genom att bygga en flotte som drev vind för våg med ödesdigra följder. Målningen har med tiden blivit en universal symbol för desperation - och hopp.
Skulptör Jouna Karsi (f. 1980) bygger skulpturer som liknar miniatyrmodeller. Hans miniatyrvärldar skapar starkt laddade visuella vyer, där människan inte är närvarande enligt den för Karsi typiska stilen.
Bildkonstnär Otto Karvonens (f. 1975) verk Faith tester, 2017 består av parfymflaskor som innehåller olika världsreligioner. Verket är en fortsättning på ett verk som Karvonen realiserade på Paris gator 2016, där han klädd som gatsopare sprutade olika världsreligioner från sina tvättmedelsflaskor på förbipasserande. Nu kan utställningens besökare göra det själva. Det finns en stor risk för korskontamination när luften i galleriet är fylld av olika världsåskådningar.
I mediekonstnär Paula Lehtonens (f. 1983) verk Susimies, 2015 följer man en vargman i Helsingforsnatten. Den populärkulturella gestalten är nu ur samhället utslagen antihjälte, som kämpar mot vardagens utmaningar. Han har svårigheter att anpassa sig till samhället p.g.a. det djuptliggande varghatet.
Fotokonstnär Sami Parkkinens (f. 1974) verk Très énervé, 2017 är ett porträtt av en människa som gömmer sig under en randig tröja som tänjer och håller starkt fast i dess linning - och sina egna mentala gränser.
Bildkonstnär Tamara Piilola (f. 1977) leker med landskapsmåleriets traditioner. Naturen är estetiserad i Piilolas målningar som blandar verkliga och irreala element. Hennes starka linjer förenas med måleriska ytor och de skinande klara och rena färgerna med ljuset.
Bildkonstnär Stiina Saaristos (f. 1976) serie Portrait of a Woman with Accessories, 2016 spinner vidare på konstnärens sätt att använda sig själv som modell. Nu skapar hon porträtt som reflekterar över människolivets skörhet, där hennes ansikte tidvis blir endast en studie av vävnaderna under huden.
Rauli Heino