PINK TWINS 30.11.2024 – 22.12.2024

Firewalk, 2024
video, 2K
9:10 min

Pink Twins – Tuhon maisemasta tuhottuun ja rakennettuun maisemaan

Pink Twinsin näyttely jatkaa Juha ja Vesa Vehviläisen muodostaman duon tuotannossa kuluneen vuosikymmenen aikana jatkunutta maiseman ja tilallisuuden purkamisen teemaa. Kaksikon ”kaaosanimaatiot” ovat aina etsineet vierauden tuntua tutuista kuvista. Heidän 3D-animaationsa ovat yhtäältä alttiita sähäköille glitcheille ja toisaalta ryöppyävät kaleidoskooppimaisina pyörteinä, jotka voivat näkökulman mukaan olla hypnoottisia tai hallusinatorisia.

Näyttelyn pääteos Firewalk (2024) jatkaa myös juonnetta, joka oli läsnä jo Stanley Kubrickin Hohdosta (1980) innoituksensa saaneessa Overlookissa (2016): videoinstallaatioiden viittauskohteina on kulttimainetta nauttivia elokuva- tai televisioklassikoita. Firewalkin ensiaihio nähtiin 2021 Pink Twinsin ja UMO:n yhteiskonsertissa, joka sukelsi David Lynchin Twin Peaks -tv-sarjan synkänsuloiseen maailmaan. Yhteys Lynchin kuvastoon on sikälikin luonteva, että Twin Peaksin vuonna 2017 ilmestynyt kolmas kausi lähestyy itsessään paikoin mediataidetta ja osa sen kohtauksista toimisi hyvin videoinstallaatioina.

Kuten Twin Peaksin pikkukaupunkiin saapuva agentti Cooper, myös Firewalkin katsoja kohtaa ensiksi douglaskuuset, mutta pian kuusikon takaa nousee uhkaava liekkien loimu ja paksu musta savu. Tuli ja metsä ovat portaali toiseen todellisuuteen. Teos johdattaa katsojan oksiston kaarien läpi tasolle, jossa animaatio riisuutuu kullan, magentan ja vihreän sävyistään. Mustavalkoinen, pelkistetty näkymä samasta kasvustosta rikkoo immersiivisen lumouksen ja palauttaa meidät piirustuspöydän ja animaation rakennustelineiden luonnosmaisuuteen. Se, mikä hetken aikaa vaikutti loputtomalta transsendentaaliselta sukellukselta lynchmäiseen mystiikkaan, paljastuukin oman rajallisuutensa tunnustavaksi metatasoksi: tempuksi, jonka taikuri kesken kaiken valitseekin paljastaa, tai pikemminkin tuon paljastamisen teoksi.

Näyttelyn toinen videoteos, 45-minuuttinen äänetön Axis (2022) on psykedeelinen, abstrakti road movie. Näkymien ainesosana on suomalaiseen sielunmaisemaan sementoitunut kesäinen maisema maantien varrelta. Keskiviivan oikealla puolella on kuitenkin täysi työ pysyä, sillä näkymä pyörii kiihtyvällä vauhdilla viuhkamaisina spiraaleina, jotka luovat omia epävakaita kolmiulotteisia tilojaan. Auringonlaskun pastellisävyt ja sinkoilevat pilvet saavat väistyä mustan keskuksen tieltä, joka kasvaa sitä mukaa, kun ajo kovenee.

Pink Twinsin näyttelyyn sisältyy lisäksi valokuvavedoksia kiinalaisista penjing-asetelmista, jotka ovat ruukkuihin kivistä ja kasvillisuudesta sommiteltuja, metsiä ja vuoria esittäviä miniatyyrimaisemia. Sarja on temaattista jatkoa videoteokselle The Eternal (2021), joka käänteli kiinalaisten klassisten puutarhojen keinotekoisia maisemia uuteen uskoon. Penjing-asetelmat ovat perinteisesti osa näitä klassisia puutarhoja, jolloin ne muodostavat eräänlaisen mise-en-abymen: rakennetun pienoismaiseman yhtä lailla huolella rakennetun puutarhan sisällä. Kokonaisuutena Pink Twinsin näyttely kyseenalaistaa maiseman ”luonnollisuutta”, mutta osoittaa, että kyseenalaistamisessa voidaan liukua yliluonnollisesta mystiikasta ja psykedeliasta ilmaisultaan vähäeleisempään rakennetietoisuuteen.

FM Tytti Rantanen

 
 
 
 
 
top